Bezpłatne masterclassy i warsztaty filmowe online – edycja wiosenna
Serdecznie zapraszamy młodych twórców filmowych, w szczególności licealistów, do wzięcia udziału w BEZPŁATNYCH zdalnych warsztatach i masterclassach z uznanymi polskimi twórcami.
Spotkania realizowane będą w ramach XIV Przeglądu Amatorskich Filmów Uczniowskich ALBATROSY.
28 maja, godzina 18.00 – 19.30
TAJEMNICE EGZAMINÓW DO SZKÓŁ FILMOWYCH, CZYLI JAK PRZYGOTOWAĆ TECZKĘ ?
Wyjątkowe wydarzenie, kierowane do zainteresowanych zdawaniem na wydział reżyserii. Niezależnie, którą szkołę filmową wybrałaś/wybrałeś, będziesz mieć okazję dowiedzieć się jak wygląda rekrutacja i jak najlepiej się do niej przygotować.
Uczestnicy spotkania przedstawią Wam proces rekrutacji w każdej ze szkół, podpowiedzą jak najlepiej się przygotować i odpowiedzą na Wasze pytania.
Prelegenci:
DR BARBARA PAWŁOWSKA – Prorektor ds. studenckich
WARSZAWSKA SZKOŁA FILMOWA
PROF. DR HAB. ANDRZEJ FIDYK – wykładowca
SZKOŁA FILMOWA IM. KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO, KATOWICE
PROF. DR HAB. PIOTR MIKUCKI – Dziekan Wydziału Reżyserii
LESZEK DAWID – Prodziekan
ŁÓDZKA SZKOŁA FILMOWA
SŁAWOMIR PULTYN – wykładowca
GDYŃSKA SZKOŁA FILMOWA
Zaproszeni prelegenci to czynni uczestnicy prac komisji rekrutacyjnych.
1 czerwca, godzina 17:00-19:00
MUZYKA W FILMIE
Prowadzący: MAREK KUCZYŃSKI
Jaką rolę pełni muzyka w filmie? Czy zawsze powinna być wykorzystywana? Jak zmienia się dzięki niej klimat filmu? Kompozytor Marek Kuczyński, na przykładzie wybranych studenckich filmów Gdańskiej ASP z Pracowni Animacji i Działań Wizualizacyjnych, przestawi proces doboru oraz powstawania i komponowania ścieżki dźwiękowej do krótkich filmów.
8 czerwca, godzina 18:00-20:00
PODSTAWY REŻYSERII DOKUMENTALNEJ
Prowadzący: PROF. DR HAB. ANDRZEJ FIDYK
1. Co to jest film dokumentalny, czym się różni od filmu fabularnego i od reportażu telewizyjnego.
2. Co to jest TEMAT filmu dokumentalnego i czym się różni od POMYSŁU.
3. Rola dokumentacji w przygotowaniu filmu dokumentalnego.
4. Czy film dokumentalny może być obiektywny.
5. Jak pisać treatment/scenariusz filmu dokumentalnego.
6. Bohater w filmie dokumentalnym.
7. Na czym polega reżyseria filmu dokumentalnego.
a. Dobra historia dobrze opowiedziana; wstęp, rozwinięcie, zakończenie
b. Kreowanie sytuacji
c. Prowokacje
d. Inscenizacje?
e. Szybkie myślenie i reagowanie
8. Intelekt a emocje.
9. Kiedy łatwo można zrobić dobry film dokumentalny, a kiedy trudno.
10. Rzecz najważniejsza: szacunek dla widza.
Uczestnikom, na co najmniej dwa dni przed warsztatami, zostanie wysłany link umożliwiający obejrzenie filmu nawiązującego do tematu zajęć. Projekcja filmowa nie wlicza się w czas trwania wykładu.
10 czerwca, godzina 18:00-20:00
„LEKCJA MIŁOŚCI” OD POMYSŁU, DO PREMIERY
Prowadząca: KATARZYNA MATEJA
Jedna z reżyserek i współautorka zdjęć do pełnometrażowego filmu dokumentalnego „Lekcja miłości” opowie o kulisach pracy nad filmem, o kilkuletnim procesie jego powstawania, udzieli praktycznych wskazówek dotyczących współpracy z bohaterami i członkami ekipy filmowej, a na podstawie wybranych i zaprezentowanych scen z filmu, omówi techniczne aspekty ich realizacji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienia operatorskie i montażowe. Podczas spotkania będzie czas na zadawanie pytań i otwartą rozmowę.
15 czerwca, godzina 18:00-20:00
CODZIENNE, ZWYKŁE/NIEZWYKŁE MIEJSCA
Prowadząca: JAŚMINA WÓJCIK
Warsztat Jaśminy Wójcik będzie miał na celu zainspirowanie młodych ludzi historiami, które są wokół nich. Nie trzeba wyruszać na drugi koniec świata, żeby znaleźć fascynujące opowieści i bohaterów, wystarczy zajrzeć w głąb siebie i z ciekawością rozejrzeć się dookoła!
Reżyserka opowie o swojej indywidualnej drodze zbierania historii rodzinnych, małomiasteczkowych, lokalnych, aż po tożsamościowe. Jak zacząć, jakich narzędzi można używać, ale przede wszystkim jak się dać ponieść własnej intuicji i otworzyć ciekawość na codzienne, zwykłe/niezwykłe miejsca, w których żyjemy.
17 czerwca, godzina 17:00-19:00
PODSTAWY REŻYSERII FABULARNEJ
Prowadzący: PROF. DR HAB. ROBERT GLIŃSKI
1.Czy reżyser jest w ogóle potrzebny?
2.Trzy podstawowe pytania:
a. „co?”,
b. „dlaczego?”
c. „jak?”.
3. Etapy powstawania filmu
a. scenariusz: dramaturgia i konflikt, bohater, struktura, punkty zwrotne
b. scenopis: rozbicie scen na ujęcia
c. aktorzy: casting, metody obsadzania, zdjęcia próbne, praca z aktorem, aktor niezawodowy
d. dokumentacja:wybór plenerów i miejsc zdjęciowych
e. zdjęcia:inscenizacja, konwencja, światło, sceny nocne, długie ujęcia, sceny ostro cięte, subiektywizacja narracji,
f.montaż
g. udźwiękowienie:dialog, efekty, funkcja muzyki
22 czerwca, godzina 18:00-20:00
RÓŻNE TWARZE DOKUMENTU
Prowadząca: MAŁGORZATA GOLISZEWSKA
„Proponuję wykład, będący jednocześnie przekrojem przez moją twórczość, w której od początku skupiałam się na dokumencie i różnych jego formach, próbując zrozumieć czym on jest, jakie są jego granice i jak można go wyrażać.
Chciałabym omówić niektóre moje prace, zaczynając od debiutu: „Ubierz mnie”, a kończąc na „Lekcji Miłości”. Mogę przesłać linki do prac, tak by młodzież wcześniej się z nimi zapoznała lub pokazywać fragmenty w trakcie wykładu, jednak wtedy wykład znacznie się wydłuży. Podczas spotkania będzie czas na zadawanie pytań i otwartą rozmowę.
Omawiane prace: Ubierz mnie, Taki typ ptactwa, I’ll call you when I get there, Kto mnie kocha, Nie tęsknię za nikim, Bliźniaczki, komunikaty, profesjonał, poezja dokumentalna, symfonia dokumentalna, Lekcja Miłości.
29 czerwca godzina 18:00-20:00
SCENARIUSZ PODSTAWĄ UDANEGO FILMU
Prowadząca: MAGDALENA KOSZALIŃSKA
SCENARIUSZ PODSTAWĄ UDANEGO FILMU
Mówi się, że podstawą udanego filmu jest dobrze skonstruowany scenariusz. A co przesądza o tym, że scenariusz jest dobry? Co sprawia, że przedstawiona historia zaczyna być interesująca, a bohaterowie wiarygodni? Jak rozplanować dramaturgię i utrzymać napięcie? Czy w ogóle istnieje recepta na idealny scenariusz? O tym i o innych kwestiach związanych z pracą nad scenariuszem porozmawiamy podczas spotkania. Uczestnicy zapoznają się z kolejnymi etapami powstawania scenariusza oraz najważniejszymi elementami jego budowy, takimi jak m.in. ekspozycja, rozwinięcie, punkty zwrotne i momenty kulminacyjne. Poszukamy też odpowiedzi na to, czy scenariusz jest potrzebny w filmie dokumentalnym. A wszystko to poparte przykładami ze współczesnego kina polskiego i zagranicznego.
Uwaga, na udział w warsztatach można zgłaszać się indywidualnie, poprzez wypełnienie formularza on-line dostępnego TUTAJ.
Zachęcamy do śledzenia naszego Facebooka oraz naszej strony internetowej i zapisania się do newslettera.
Projekt XIV Przegląd Amatorskich Filmów Uczniowskich ALBATROSY jest dofinansowany ze środków Miasta Gdyni i Fundacji PZU.