powrót

Bezpłatne masterclassy i warsztaty filmowe online – edycja wiosenna

Serdecznie zapraszamy młodych twórców filmowych, w szczególności licealistów, do wzięcia udziału w BEZPŁATNYCH zdalnych warsztatach i masterclassach z uznanymi polskimi twórcami.

Spotkania realizowane będą w ramach XIV Przeglądu Amatorskich Filmów Uczniowskich ALBATROSY.

28 maja, godzina 18.00 – 19.30

TAJEMNICE EGZAMINÓW DO SZKÓŁ FILMOWYCH, CZYLI JAK PRZYGOTOWAĆ TECZKĘ ?

Wyjątkowe wydarzenie, kierowane do zainteresowanych zdawaniem na wydział reżyserii. Niezależnie, którą szkołę filmową wybrałaś/wybrałeś, będziesz mieć okazję dowiedzieć się jak wygląda rekrutacja i jak najlepiej się do niej przygotować.

Uczestnicy spotkania przedstawią Wam proces rekrutacji w każdej ze szkół, podpowiedzą jak najlepiej się przygotować i odpowiedzą na Wasze pytania.

Prelegenci:

DR BARBARA PAWŁOWSKA – Prorektor ds. studenckich

WARSZAWSKA SZKOŁA FILMOWA

PROF. DR HAB. ANDRZEJ FIDYK – wykładowca

SZKOŁA FILMOWA IM. KRZYSZTOFA KIEŚLOWSKIEGO, KATOWICE

PROF. DR HAB. PIOTR MIKUCKI – Dziekan Wydziału Reżyserii

LESZEK DAWID – Prodziekan

ŁÓDZKA SZKOŁA FILMOWA

SŁAWOMIR PULTYN – wykładowca

GDYŃSKA SZKOŁA FILMOWA

Zaproszeni prelegenci to czynni uczestnicy prac komisji rekrutacyjnych.

1 czerwca, godzina 17:00-19:00

MUZYKA W FILMIE

Prowadzący: MAREK KUCZYŃSKI

Jaką rolę pełni muzyka w filmie? Czy zawsze powinna być wykorzystywana? Jak zmienia się dzięki niej klimat filmu? Kompozytor Marek Kuczyński, na przykładzie wybranych studenckich filmów Gdańskiej ASP z Pracowni Animacji i Działań Wizualizacyjnych, przestawi proces doboru oraz powstawania i komponowania ścieżki dźwiękowej do krótkich filmów.

8 czerwca, godzina 18:00-20:00

PODSTAWY REŻYSERII DOKUMENTALNEJ

Prowadzący: PROF. DR HAB. ANDRZEJ FIDYK

1. Co to jest film dokumentalny, czym się różni od filmu fabularnego i od reportażu telewizyjnego.

2. Co to jest TEMAT filmu dokumentalnego i czym się różni od POMYSŁU.

3. Rola dokumentacji w przygotowaniu filmu dokumentalnego.

4. Czy film dokumentalny może być obiektywny.

5. Jak pisać treatment/scenariusz filmu dokumentalnego.

6. Bohater w filmie dokumentalnym.

7. Na czym polega reżyseria filmu dokumentalnego.

a. Dobra historia dobrze opowiedziana; wstęp, rozwinięcie, zakończenie

b. Kreowanie sytuacji

c. Prowokacje

d. Inscenizacje?

e. Szybkie myślenie i reagowanie

8. Intelekt a emocje.

9. Kiedy łatwo można zrobić dobry film dokumentalny, a kiedy trudno.

10. Rzecz najważniejsza: szacunek dla widza.

Uczestnikom, na co najmniej dwa dni przed warsztatami, zostanie wysłany link umożliwiający obejrzenie filmu nawiązującego do tematu zajęć. Projekcja filmowa nie wlicza się w czas trwania wykładu.

10 czerwca, godzina 18:00-20:00

„LEKCJA MIŁOŚCI” OD POMYSŁU, DO PREMIERY

Prowadząca: KATARZYNA MATEJA

Jedna z reżyserek i współautorka zdjęć do pełnometrażowego filmu dokumentalnego „Lekcja miłości” opowie o kulisach pracy nad filmem, o kilkuletnim procesie jego powstawania, udzieli praktycznych wskazówek dotyczących współpracy z bohaterami i członkami ekipy filmowej, a na podstawie wybranych i zaprezentowanych scen z filmu, omówi techniczne aspekty ich realizacji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienia operatorskie i montażowe. Podczas spotkania będzie czas na zadawanie pytań i otwartą rozmowę.

15 czerwca, godzina 18:00-20:00

CODZIENNE, ZWYKŁE/NIEZWYKŁE MIEJSCA

Prowadząca: JAŚMINA WÓJCIK

Warsztat Jaśminy Wójcik będzie miał na celu zainspirowanie młodych ludzi historiami, które są wokół nich. Nie trzeba wyruszać na drugi koniec świata, żeby znaleźć fascynujące opowieści i bohaterów, wystarczy zajrzeć w głąb siebie i z ciekawością rozejrzeć się dookoła!

Reżyserka opowie o swojej indywidualnej drodze zbierania historii rodzinnych, małomiasteczkowych, lokalnych, aż po tożsamościowe. Jak zacząć, jakich narzędzi można używać, ale przede wszystkim jak się dać ponieść własnej intuicji i otworzyć ciekawość na codzienne, zwykłe/niezwykłe miejsca, w których żyjemy.

17 czerwca, godzina 17:00-19:00

PODSTAWY REŻYSERII FABULARNEJ

Prowadzący: PROF. DR HAB. ROBERT GLIŃSKI

1.Czy reżyser jest w ogóle potrzebny?

2.Trzy podstawowe pytania:

a. „co?”,

b. „dlaczego?”

c. „jak?”.

3. Etapy powstawania filmu

a. scenariusz: dramaturgia i konflikt, bohater, struktura, punkty zwrotne

b. scenopis: rozbicie scen na ujęcia

c. aktorzy: casting, metody obsadzania, zdjęcia próbne, praca z aktorem, aktor niezawodowy

d. dokumentacja:wybór plenerów i miejsc zdjęciowych

e. zdjęcia:inscenizacja, konwencja, światło, sceny nocne, długie ujęcia, sceny ostro cięte, subiektywizacja narracji,

f.montaż

g. udźwiękowienie:dialog, efekty, funkcja muzyki

22 czerwca, godzina 18:00-20:00

RÓŻNE TWARZE DOKUMENTU

Prowadząca: MAŁGORZATA GOLISZEWSKA

„Proponuję wykład, będący jednocześnie przekrojem przez moją twórczość, w której od początku skupiałam się na dokumencie i różnych jego formach, próbując zrozumieć czym on jest, jakie są jego granice i jak można go wyrażać.

Chciałabym omówić niektóre moje prace, zaczynając od debiutu: „Ubierz mnie”, a kończąc na „Lekcji Miłości”. Mogę przesłać linki do prac, tak by młodzież wcześniej się z nimi zapoznała lub pokazywać fragmenty w trakcie wykładu, jednak wtedy wykład znacznie się wydłuży. Podczas spotkania będzie czas na zadawanie pytań i otwartą rozmowę.

Omawiane prace: Ubierz mnie, Taki typ ptactwa, I’ll call you when I get there, Kto mnie kocha, Nie tęsknię za nikim, Bliźniaczki, komunikaty, profesjonał, poezja dokumentalna, symfonia dokumentalna, Lekcja Miłości.

29 czerwca godzina 18:00-20:00

SCENARIUSZ PODSTAWĄ UDANEGO FILMU

Prowadząca: MAGDALENA KOSZALIŃSKA

SCENARIUSZ PODSTAWĄ UDANEGO FILMU
Mówi się, że podstawą udanego filmu jest dobrze skonstruowany scenariusz. A co przesądza o tym, że scenariusz jest dobry? Co sprawia, że przedstawiona historia zaczyna być interesująca, a bohaterowie wiarygodni? Jak rozplanować dramaturgię i utrzymać napięcie? Czy w ogóle istnieje recepta na idealny scenariusz? O tym i o innych kwestiach związanych z pracą nad scenariuszem porozmawiamy podczas spotkania. Uczestnicy zapoznają się z kolejnymi etapami powstawania scenariusza oraz najważniejszymi elementami jego budowy, takimi jak m.in. ekspozycja, rozwinięcie, punkty zwrotne i momenty kulminacyjne. Poszukamy też odpowiedzi na to, czy scenariusz jest potrzebny w filmie dokumentalnym. A wszystko to poparte przykładami ze współczesnego kina polskiego i zagranicznego.

Uwaga, na udział w warsztatach można zgłaszać się indywidualnie, poprzez wypełnienie formularza on-line dostępnego TUTAJ.

Regulamin warsztatów

Zachęcamy do śledzenia naszego Facebooka oraz naszej strony internetowej i zapisania się do newslettera.

Projekt XIV Przegląd Amatorskich Filmów Uczniowskich ALBATROSY jest dofinansowany ze środków Miasta Gdyni i Fundacji PZU.