Filmowe Myśli. Mistrzowie kina
Pociąg (1959) Jerzego Kawalerowicza należy do nieco mniej znanych dzieł tzw. „polskiej szkoły filmowej”. Produkcja pozostaje jednak bardzo interesującą propozycją, że świetnie skonstruowanym scenariuszem, w którym sprawnie połączono ze sobą kilka rozwiązań gatunkowych – film psychologiczny, sensację i melodramat. W Pociągu widz obserwuje grupę pasażerów podróżujących z Warszawy na Hel. Noc, w trakcie której trwają poszukiwania zbiegłego zabójcy, jest dla reżysera okazją do ukazania atmosfery lęków i pragnień, jakie decydują o międzyludzkich dramatach i kształtują postawy etyczne. Twórca wiele kwestii pozostawia niedookreślonych, co wzmaga nastrój tajemnicy, a zarazem sprzyja autentyzmowi opowieści.
W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się jak uzyskać wiarygodny portret zbiorowy określonej społeczności. Przyjrzą się również relacjom pomiędzy przestrzenią świata przedstawionego, a fizykalną przestrzenią filmu. Młodzież pozna także pojęcie MacGuffina i filmowego modernizmu.
Źródła:
- M. Haltof, Kino polskie, Gdańsk 2004.
- J. Wojnicka, O. Katafiasz, Słownik wiedzy o filmie, Bielsko-Biała 2006.
- https://akademiapolskiegofilmu.pl/pl
- https://filmotekaszkolna.pl/
Prowadzący
dr Piotr Kurpiewski
Kierownik Zakładu Filmu i Mediów w Instytucie Badań nad Kulturą na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Autor Historii na ekranie Polski Ludowej (2017), monografii powojennego polskiego kina historycznego. Od 2007 roku naukowo zajmuje się historią polskiej kinematografii ze szczególnym uwzględnieniem czasów PRL. Autor kilkudziesięciu tekstów naukowych i popularnonaukowych z zakresu historii filmu, zafascynowany twórczością Krzysztofa Kieślowskiego i Wojciecha Smarzowskiego, wykładowca Akademii Polskiego Filmu, stały współpracownik Nowych Horyzontów Edukacji Filmowe.