powrót

Jak one to robią? Rozmowy o zawodach filmowych

Zapraszamy do obejrzenia rozmów z polskimi twórczyniami filmowymi, poświęconych ich zawodowym specjalnościom: reżyserii, produkcji, kostiumografii i innym. Cykl odpowiada między innymi na pytania: Na czym polega ich fach? Gdzie można się go nauczyć? Jakich wymaga umiejętności i cech charakteru? Jak zdobyć niezbędny warsztat? Jak wpływa na działanie złożonej machiny, jaką jest produkcja filmu? Swoim praktycznym doświadczeniem, w tym refleksjami o pandemii, która pokrzyżowała plany wielu filmowców, a także o nowych projektach filmowych, przy których aktualnie pracują, podzieliły się zaproszone do rozmowy profesjonalistki. 

Pierwszą bohaterką cyklu „Jak one to robią?” jest scenarzystka i reżyserka, Kinga Dębska. Serca widzów zdobyła filmem „Moje córki krowy” w 2015 roku, a trzy lata później poruszyła opowieścią pod tytułem „Zabawa zabawa”, w której podjęła temat alkoholizmu kobiet. Właśnie pracuje nad nowym filmem, zatytułowanym „Zupa Nic”, którego premiera planowana jest na pierwszą połowę 2021 roku.

Jedna z najważniejszych w Polsce specjalistek w swojej dziedzinie montażystka, Milenia Fiedler, właśnie objęła fotel rektora słynnej Łódzkiej Szkoły Filmowej, gdzie od lat wykłada w katedrze montażu na wydziale reżyserii filmowej i telewizyjnej. Spod jej ręki wyszły dziesiątki polskich filmów – między innymi „Katyń” i „Tatarak” Andrzeja Wajdy, „Eter” Krzysztofa Zanussiego, „Weiser” Wojciecha Marczewskiego – oraz produkcji telewizyjnych, w tym spektakli Teatru Telewizji oraz seriali.

O realizacji projektu filmowego od scenariusza po premierę kinową opowiada producentka, Olga Bieniek. Na swoim koncie ma duże fabularne produkcje, w tym „Kamerdynera” Filipa Bajona, za który otrzymała Srebrne Lwy na Festiwalu w Gdyni. Jako scenarzystka i reżyserka zadebiutowała dokumentem „Kult Film”. Z kolei o znaczeniu obsady w filmie i sztuce jej doboru mówi reżyserka castingu, Paulina Krajnik. Jednym z jej dotychczasowych osiągnięć zawodowych jest praca przy „1983”, pierwszym polskim serialu dla Netflixa.

Kostiumografka, Dorota Roqueplo stworzyła kostiumy do kilkudziesięciu polskich filmów, spektakli teatralnych i telewizyjnych. Pracowała przy takich filmach jak: „Młyn i Krzyż” Lecha Majewskiego, „Hiszpanka” Łukasza Barczyka, „Miasto 44” Jana Komasy czy „Twój Vincent” Doroty Kobieli i Hugh Welchmana. Ostatnio – zaprojektowała kostiumy do „Magnezji” w reżyserii Macieja Bochniaka, który wkrótce ma trafić na ekrany kin.

Wszystkie dotychczasowe rozmowy są dostępne on line na kanale Gdyńskiego Centrum Filmowego na YouTube (KLIKNIJ)

Cykl dopełnią, do końca października 2020 roku, spotkania z operatorką obrazu, Jolantą Dylewską – autorką zdjęć w takich filmach jak „Pokot” i „W ciemności” Agnieszki Holland oraz „Ayka” Siergieja Dworcewoja, oraz z menedżerką kultury Agatą Kozierańską-Burdą, która od kilkunastu lat kieruje Biurem Organizacyjnym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Rozmowy prowadzi Magda Jacoń (Gdyńskie Centrm Filmowe).

„Jak one to robią? Rozmowy o zawodach filmowych”, cykl zrealizowany za pośrednictwem komunikatora Skype, jest częścią projektu „Nowa Przestrzeń Kina” Pomorskiej Fundacji Filmowej w Gdyni, który uzyskał wsparcie Narodowego Centrum Kultury z programu Kultura w Sieci oraz Miasta Gdyni. Adresujemy go do szerokiego grona osób zainteresowanych kulisami pracy nad filmem. W szczególności do ludzi młodych, rozważających swoją zawodową przyszłość i poszukujących inspiracji, które mogą ich ukierunkować przy wyborach kierunków studiów.